torsdag 5 februari 2009

Minireflektioner


Dun.

Det har varit en del dun-prat på TV senaste veckan med anledning av Kalla faktas inslag om dunhandeln där det uppdagades att de plockade fåglarna levande.
Så i onsdags gick en radiokanal ut i morgonsändningen med att de ville att man skulle komma dit med sin duntäcken, dunjackor, dunkuddar och bränna dem som en symbolisk handling. Och det förstod jag inte riktigt. Jag tycker inte på något sätt det är rätt att behandla djur så här, lika lite som jag förstår varför, blir täckena bättre för att fågeln levde när fjädrarna plockats? Tveksamt...
Om man nu ska föda upp djur för detta syfte alls... men det är en helt annan fråga.
I alla fall så tänkte jag att om man ändå haft sin dunjacka i typ tre år och lyckligt ovetandes tomtat runt i den i tron att allt gått rätt till, varför ska man då elda upp den? Vore inte det ett hån mot fåglarna som plockats levande för jackans skull..? Gjort är ändå gjort för längesen och från nu får det vara stopp med dessa inhumana dumheterna.



Musik. CD. 2009.

I veckan när jag lyssnade lite på radio på vägen till jobbet så gjorde samma radiostation reklam för en CD-skiva. "Bäst musik just nu 2009" heter den visst. Ursäkta mig men är det inte liiite tidigt att kröna 2009 års bästa låtar redan nu? Eller utgår man ifrån att nä, det kommer inte komma en enda bra låt till under resten av året. Det tycker jag låter väldigt tråkigt.
Med andra ord, skivan borde kanske hetat "Bäst musik just nu 2008". Eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Eller så skulle den kunna heta "Bäst musik just nu en månad in i 2009"? I så fall är det ju lätt att ge ut en uppföljande som man kallar "Bäst musik just nu två månader in i 2009". Smart va?