onsdag 17 september 2008

Kunden har alltid fel?












I lördags var jag och mor min ute på en liten shoppingrunda. Vi skulle leta efter regnställ, grytlappar och gardin.
Bland annat var vi inne på Åhléns en sväng och kikade på tyger för att kunna sy en gardin själv. Jag har precis lånat en symaskin för att lära mig sy, har inte rört en sedan syslöjden i högstadiet vilket är ungefär elva år sedan. Men så insåg jag ganska snabbt att det förmodligen skulle ta ett par månader till, om än alls, innan jag blev klar med den där gardinen (ni som känner mig vet att jag är ganska bra på det där med att påbörja saker som jag sedan inte avslutar).
Men tygerna från Merimekko var så fina att det var ändå värt att stå och bara titta på dem en stund. Plötsligt hör jag bakom mig en kvinnas lätt irriterade stämma "Jaha ska du ta betalt för den där själv också?" Hon frågar en medelåldersman som står vid ett av tygborden och klipper i ett tyg. Först tittar han lite frågande på henne och svarar "nej..." Expiditen fortsätter "du förstår här är det vi som klipper, titta på lappen där" och pekar på en
klisterlapp under tyget där det klart och tydligt står att man ska kontakta personal för hjälp med att mäta upp och klippa tyg. Mannen ber om ursäkt och säger att han missade att läsa det och urskuldar sig med att han tidigare varit på IKEA och där var det ingen personal som hjälpte till utan man fick klippa själv. Åhléns-expiditen förklarar med nedlåtande ton att "jag ser ju hur snett du har klippt här, nu får jag kompensera nästa kund" och så tar hon över saxen från mannen och fortsätter klippa själv.

Och här blev jag tvungen att gå. Jag klarade inte av att höra den där otrevliga kvinnan. Må så vara att kunden inte gjort rätt, men när han bett om ursäkt så får det vara bra med det.




Jag har ont i halsen.
Jag är lite hungrig.
Jag fryser.

Inga kommentarer: